Simptom Slipped Disc, Tanganinya Dengan Rawatan Tanpa Pembedahan

Assalamu'alaikum...hai


Pernah tak rasa sakit belakang yang teramat sangat hinggakan badan rasa kebas, pergerakan terbatas, otot kejang dan tak boleh nak lakukan apa pun? Ini mungkin tanda-tanda anda mengalami slip disc.

Slip disc bukanlah sakit belakang, pinggang yang biasa-biasa tetapi boleh menyebabkan individu yang mengalaminya kemurungan kerana menahan kesakitan yang berpanjangan.


'Slipped disc' juga dikenali sebagai 'herniated dics' merupakan kecederaan yang berlaku pada tulang belakang dimana disc atau cakera yang bersifat seperti gel yang mampu menyerap hentakan di antara tulang apabila kita bergerak. Cakera tersebut berfungsi sebagai pelindung di antara tulang-tulang belakang.



Disc atau cakera tersebut telah terkeluar atau terbonjol dari posisi asal dan menekan urat saraf pada saraf tunjang. Inilah yang menyebabkan rasa sakit dan tidak selesa pada bahagian belakang, punggung, kaki atau tangan.

Selain slipped disc dan herniated disc ia juga dipanggil Ruptured disc atau Prolapsed Intervetebral Disc (PID)


Faktor Risiko Dan Punca Slipped Disc


  • Mengangkat beban yang terlalu berat
  • Membongkok terlalu lama
  • Keadaan postur badan yang salah
  • Kecederaan ketika bersukan
  • Kurang bersenam
  • Kurang nutrisi
  • Melompat dari tempat tinggi
  • Jatuh terduduk
  • Faktor penuaan





Simptom Slipped Disc


  • Rasa sakit pada bahagian belakang bawahpinggang
  • Rasa kebas pada bahagian punggung, paha, betis.
  • Rasa sakit yang mencucuk-cucuk pada bahagian kaki.
  • Rasa kebas, sengal di bahagian yang terjejas sarafnya.
  • Ini kerana jika masalah slipped disc belaku di bahagian tengkuk, ia akan memberi kesan kepada bahu dan lengan.
  • Lemah otot boleh menyebabkan kesukaran semasa berjalan.

Jika dibiarkan boleh menyebabkan individu yang menghidapinya lumpuh.



Slipped disc ini biasanya berlaku kepada individu yang berusia 30 - 40 tahun di mana lelaki lebih berisiko untuk menghidapinya. Walaubagaimana pun, slipped disc masih boleh diberi rawatan dan dicegah bagi menggelakkan ia terus kronik hingga memerlukan pembedahan.


Kaedah Rawatan Yang Disarankan


Kaedah rawatan yang disarankan kepada pesakit slipped disc :

  • Pengambilan steroid
  • Rawatan Thermal
  • Fisioterapi
  • Pembedahan


Kaedah Alternatif Untuk Slipped Disc



Vivix

Membantu memperbaiki sehingga ke peringkat sel DNA.
Membaiki keanjalan struktur cakera tulang belakang dan mengurangkan risiko slipped disc
Membantu menyokong kesihatan sendi tulang





OmegaGuard

Membantu memperbaiki sistem saraf
Anti-flamasi terbaik.
Membantu mengurangkan keradangan akibat sakit sendi.
Membantu melambatkan degradasi tulang rawan
Membantu mengurangkan reaksi radang antara sendi




Ostematrix

Sumber kalsium dan magnesium.
Membantu mengurangkan ketegangan pada sistem saraf.
Bantu mengelakkan kekejangan otot.
Membantu menguatkan tulang.




B Complex with Folic Asid

Mebantu mengawal sress
Membantu melancarkan peredaran darah



Testimoni Suplemen Shaklee Membantu Masalah Slipped Disc


Testimonial 1


"Suami saya mengalami slipdisc hingga tak boleh bangun,
saya pula diserang bellpassy secara tiba-tiba.
 Selain steroid  untuk melawan penyakit kami, kami memilih VIVIX untuk sembuh
dari penyakit kami."
-Faiza Suhada-


Testimonial 2


"Ku pun nak cerita la jugak pengalaman minum vivix ni.
September 2014, hasil pemeriksaan MRI di hospital KPJ Klang. Doktor kata aku ada slip disc, kesan terjatuh 3 bulan sebelumnya.
Dah alang-alang jadi ahli ni, kena pulak tengah promo vivix bulan julai baru-baru ni kan. Ku tutup la mata beli sebotol.
Alhamdulillah, sampai ke hari ni, rasa ngilu, sakit kat tulang belakang tu dah tak terasa lagi. Dah boleh main badminton nih.
Yang paling syok masa balik raya makcik-makcik complaint dah kurus."

Anda berisiko untuk lumpuh jika tidak ambil peduli tentang masalah slipped disc anda.



Hanya perlu klik untuk membuat pesanan anda

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=883c3648ae56c74c6ed4faf0ce1cc007
http://www.shaklee.com.my/?joinnow=1234730




Setiap pembelian konsultasi eksklusif untuk anda pelanggan saya.

Sebarang pertanyaan boleh hubungi saya. Saya sedia membantu anda.




http://www.wasap.my/60123923099
https://www.facebook.com/iedanoor
https://www.facebook.com/notavitamin





Happy Sharing Happy Reading




http://mynotavita.blogspot.my/p/blog-page_25.html

8 comments:

  1. Terima kasih di atas perkongsin puan..moga dapat membantu pembaca2 semua

    Sopak Ada Penawarnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama2..harap dapat bantu semua :)

      Delete
  2. Good sharing...moga dapat membantu mereka yg ada masalah slip disc

    ReplyDelete
    Replies
    1. harap bantu mereka lebih sihat :)

      Delete
  3. faktor usia pun bole mendatangkan masalah ini ya.

    terima kasih ya atas info nie ��

    ReplyDelete
  4. jatuh terduduk pun boleh jadi punca

    ReplyDelete
    Replies
    1. antara puncanya juga :) kadang tu tak perasan pun kan..?

      Delete