Skip to main content

Posts

Punca Tangan Berpeluh/Hyperhidrosis Cara Atasinya Dengan Berkesan

Pegang kertas, kertas jadi basah habis lenjun. Nak bersalam dengan orang kena pastikan tangan kering agar orang lain tidak merasa geli dan tidak selesa dengan kita bila bersalam. Pasti ada di antara kita mengalami masalah ini. Ia dipanggil tangan berpeluh atau Hyperhidrosis.


Keadaan ini disebabkan seseorang mengalami masalah pengeluaran peluh yang berlebihan berbanding individu normal yang lain. Biasanya ia terjadi sewaktu usia kanak-kanak atau remaja. Ada yang hilang apabila meningkat dewasa dan ada juga yang akan mengalaminya hingga ke tua.

Walaupun tangan berpeluh (Hyperhidrosis) tidak mendatangkan maut tetapi ia tetap menjejaskan kualiti hidup dan hilang keyakinan individu terbabit bila mana tangan perlu selalu dilap, sukar untuk bersosial bimbang meninggalkan bau busuk dan berpeluh, sukar untuk memegang, menulis dan sebagainya.

Punca Terjadinya Tangan Berpeluh (Hyperhidrosis)
Biasanya individu yang mengalami penyakit tangan berpeluh atau hyperhidrosis ini akan bepeluh di bahagian…

Kenali Gejala Hypertiroid Atasinya Dengan Selamat Dan Berkesan

Mengalami bengkak pada leher yang jelas kelihatan, pastinya membuatkan seseorang itu terfikir bahawa ia adalah masalah tirod. Tiroid merupakan masalah kesihatan dimana penghasilan atau pengeluaran hormon thyroid secara berlebihan atau kurang oleh kelenjar thyroid.


Kelenjar tiroid terletak di bahagian depan leher berbentuk seperti rama-rama. Kelenjar ini menghasilkan hormon tetraiodothyronine (T4) dan triiodothyronine (T3) yang bertanggungjawab untuk mengawal metabolisme badan dan beberapa fungsi utama badan kita.
Terdapat 2 jenis tiroid
Hyperthyroid - hormon tiroid dikeluarkan secara berlebihan menyebabkan kadar metabolisme badan turut menungkat.

Hipothyroid - hormon tiroid tidak dikeluarkan secukupnya untuk berfungsi secara optimum. Dikenali sebagai penyakit 'Hashimoto'


Punca Berlakunya Hyperthyroid
Ia berlaku apabila kelenjar tiroid menjadi terlalu aktif dan menyebabkan terlalu banyak hormon dihasilkan. Kebiasaanya adalah disebabkan penyakit autoimun yang disebut penyakit Grav…

Cara Naikkan Semula Hb Semasa Mengandung Dengan Cepat Dan Selamat

Assalamu'alaikum...hai
Masalah hb rendah atau hb low amat merungsingkan bagi ibu-ibu yang mengandung. Hb rendah akan mengundang bahaya kepada ibu dan juga bayi yang dikandung. Antaranya boleh menyebabkan anemia, letih dan lesu, keguguran, tumbesaran bayi terbantut dan meninggal dalam kandungan.
Jadi bagaimana untuk menaikkan semula hb ni dengan cepat dan berkesan. Ikuti pengalaman dan kisah benar Puan Aina Amin ini.

NAIKKAN HB DALAM MASA 11 HARI
Assalamu'alaikum.. Nama saya Aina dan sekarang tengah mengandung anak kedua.
Bila mengandung je mesti orang akan kaitkan dengan masalah hb rendah kan? Masa aina mengandungkan anak pertama dulu, aina juga tidak terlepas dengan masalah hb rendah.
Obimin tak pernah miss. Iron tablet yang KK bagi pun ambil juga. Tapi hb tetap 10 ke bawah. Sampai banyak kali kena marah dengan nurse.
Bila mengandung kali kedua, aina dah mula mengamal supplement set hamil Shaklee. Alhamdulillah setakat sehingga kandungan 5 bulan, hb aina masih di paras…

Punca Sakit Tumit Dan Tapak Kaki Atasinya Dengan Cepat Dan Berkesan

Assalamu'alaikum...hai
Selalu ada yang mengadu rasa sakit menyucuk-nyucuk seakan-akan ditikam dibahagian tapak kaki dan tumit hingga menyebabkan sukar untuk berdiri mahupun berjalan.

Ianya tidak mengira usia. Walaupun kebanyakkan keluhan ini datangnya dari warga emas, tetapi tidak bermakna yang masih muda perlu mengabaikan masalah ini

Kebanyakkan yang mengalami agak teruk sehingga tidak boleh untuk berpijak. Ia didefinisikan dengan pelbagai punca. Yang paling biasa ialah 'Calcaneal Spurr' yang mana tulang kecil yang tumbuh pada tulang tumit.
Ianya terjadi disebabkan geseran dan tekanan yang berterusan antara tulang tumit dan tisu-tisu disektarnya.




Punca Sakit Tumit Dan Tapak Kaki
Tekanan saraf pada tapak kakiProses penuaan di mana tisu dan lapisan lemak mengecutKecederaan tulang seperti retakBerdiri atau berjalan terlalu lamaRadang sendi berhampiran Plantar FasciaAktiviti senaman yang berlebihanPenghidap kencing manisKasut yang tidak sesuaiGaya berjalan tidak normalKekurang…

Atasi Masalah Kulit Muka Rosak Teruk Dengan Produk Semulajadi

Assalamu'alaikum...hai
Setiap wanita mahupun lelaki sememangnya menjadi impian untuk memiliki wajah yang cantik, halus mulus tanpa sebarang cela. Walaubagaimanapun jika mengalami alahan hingga menyebabkan muka rosak bagaikan pecah rumah, pastinya membuatkan kita hilang keyakinan diri untuk berhadapan dengan umum.
Ketahui bagaimana Puan Shahizan Rahimi yang mengalami masalah alahan terhadap makanan hingga kulit muka rosak teruk hingga beliau berjaya mengatasinya dengan suplemen dan produk skincare semulajadi.

MUKA PECAH RUMAH - SHAHIZAN RAHIMI
Nama saya Nor Shahizan Rahimi binti Mohd Saad berusia 35 tahun dengan 3 orang cahaya mata ( bakal 4 insya-Allah). Bekerja sebagai seorang guru.
Bukan mudah berhadapan dengan orang kalau diri sendiri rasa muka dah macam muka pecah rumah. Bukan tak bersyukur dengan muka yang ada tapi sedih bila anugerah yang ada dicemari dengan noda-noda hitam yang terhasil dari parut setiap kali salah makan.
Musuh utama Che Yan ialah terung. Selalu ditempelak.…